Onderdak’s Blog

# weetjes

 

 

 

Tilburg heeft sinds kort een nieuwe dienstregeling voor zijn stadsbussen en dat is een hele vooruitgang. Je hoeft nu niet meer telkens op het Centraal Station over te stappen voor een andere bus als je bijvoorbeeld door wil reizen naar de andere kant van de stad. De bussen diezelen helaas nog steeds maar hebben wel een herkenbaarder uiterlijk gekregen. En ook de bushokjes zijn vernieuwd.

Veel drukke wegen hebben daar maanden voor open gelegen en moesten her en der flink verbreed worden. Nu alles klaar is staan de nieuwe bushokjes er gelikt bij. Elektronische borden voor de actuele vertrektijden, nieuwe prullenbakken, bankjes en abri-borden, en alles in dezelfde stijl. Het heeft wat mogen kosten blijkbaar.

En dat is meteen ook wat in me opkwam toen ik ze voor het eerst zag staan. Of komen er in Tilburg geen vandalen voor misschien? Zeker weten van wel, maar die zullen niet op de ontwerpvoorstellen hebben gestaan en dus hebben de besluiters die dromerig over het hoofd gezien. Het is dus maar een kwestie van afwachten voor het eerste elektronische bord uitvalt of besmeurd wordt met verf. En hoe duur zou het zijn zo’n mooi gebogen stukje glas te vervangen?

En voor het geval die vraag in je opkomt is het antwoord ‘nee’. Nee, in Tilburg komt de wind en de regen niet alleen maar uit één richting.

Gepimpte advertenties op bushokjes

Ik heb eerder een aantal mooie advertenties op bussen laten zien en nu is het de beurt aan de bushokjes. Marketeers zijn er dol op deze plekken te gebruiken voor hun creatieve advertenties.

Wat vind je bijvoorbeeld van deze interactieve campagne, waarbij voorbijgangers zelf hun bruiningstint kunnen bepalen. Samsung maakt ook interactief reclame voor zijn DVD camcorderOf deze bushokjes die omgetoverd zijn tot voetbaldoelen tijdens een groot toernooi en je kan ook plaats nemen naast een voetbalteam op de bank. Met een simpele poster maak je mensen bewust van de gevaren van HIV. Je kan ook een heel hokje omtoveren tot een huiskamer of een McDonalds. Of je bouwt gewoon de hele boel om tot eendouche of een sauna. Comedy Central heeft een erg originele campagne, waarbij mensen worden gehypnotiseerd om hun kleren uit te trekken. Je kan je ook even millionair wanen, of plastic bolletjesplastic laten knappen, alsof je met een playstation 2 aan het spelen bent. Ook lijkt het alsof je even je voeten kunt laten masseren of als je naar boven kijkt, zie je het schitterende weer op de Canarische Eilanden of je springt op een surfboard om een gigantische golf te bedwingen. In de winter kan je je ook lekker warmen aan een reclame voor een reisbureau.

 

Titel : Koekjesgeur in bushokjes San Francisco

Om mensen lekker te maken voor melk, zijn in bushokjes in de Amerikaanse stad San Francisco advertentiestrips geplaatst die de geur van verse koekjes afscheiden.   

De campagne is een initiatief van de Calfornia Milk Processor Board, die eerder wereldwijd bekendheid verwierf met advertenties waarin bekende personen met een melksnor figureerden. Deze ‘Got Milk?’ campagne liep dertien jaar. 

De plakstrips worden overal in de bushokjes aangebracht, ook onder de zitbanken en zijn vergelijkbaar met geur-advertenties die eerder al in tijdschriften verschenen. 
Volgens Jeff Goodby, van reclamebureau Goodby, Silverstein &Partners dat de campagne bedacht, is het voor het eerst dat ‘advertenties met een luchtje’ in de buitenlucht worden geplaatst. 

“Zolang het niet om gevaarlijke chemicaliën gaat, vind ik het best”, reageerde een oud vrouwtje, onderzoekend waar de koekjesgeur in het bushokje precies vandaan kwam. 
Om vervolgens verbaasd op te merken: “Proberen ze ons melk te verkopen? Gaat het daarom?”

 

 

 

 

 

HAVADI ONTWIKKELD HUFTERPROOF BUSHOKJE  

 

Havadi B.V. is op dit moment bezig met het ontwikkelen van een “hufterproof” bushokje (oftewel abri). Landelijk wordt er ca. 67% van de bushokjes vernield en ook Europees is dit een groot probleem. Dit brengt grote kosten met zich mee en een hele hoop ergernis voor omstanders.

 

Het door Havadi ontwikkelde bushokje bestaat uit EPS met een kunststof coating (polyurea) die voorzien is van een topcoating in de gewenste RAL kleur. Zowel de polyurea coating als de topcoating worden geleverd door Prokol Polymers & Compounds. Daarna kan desgewenst het bushokje nog afgewerkt worden met een anti-graffiti laag. Deze zorgt ervoor dat de graffiti minder goed hecht en daarna eenvoudig verwijderbaar is. 

 

De zijramen bestaan uit kunstglas (lexaan) voor een stuk transparantie. Het lexaan is ook bestand tegen graffiti. Het is mogelijk een posterkast in de bushokjes aan te brengen voor reclame doeleinden.

 

De eerste “hufterproof” bushokjes zullen begin oktober geplaatst gaan worden in de gemeente Binnenmaas. De politie van deze gemeente heeft zich met stenen en knuppels kunnen uitleven op het bushokje en deze doorstond de proef met groot succes!

*dubai ( bushokjes met airco)

 

Bushokje met airco

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Got Milk? – Geurende bushokjes | Fastmovers

Posted: 24.04.2007

Got Milk? is een initiatief om de Amerikanen meer melk te laten drinken en voorlichting te geven over melk en het belang ervan. Got Milk? heeft In de staat Californië enkele bushokjes geplaatst die de geur van chocoladekoekjes verspreiden. De vreemde gedachte is dat iemand thuis eerder een glas melk neemt als diegene de geur van chocoladekoekjes heeft geroken.. Logisch toch!? De geur van chocoladekoekjes moet namelijk de eetlust van voorbijgangers opwekken. Doordat de posters van Got Milk ook in de bushokjes, beredeneert Got Milk?, zullen de voorbijgangers hun eetlust bevredigen door het drinken van een glas melk… 

Ga naar Got Milk? – Geurende bushokjes

http://www.jcdecaux.be/nl/innovate/actualiteit.cfm?refresh=false&id=yesman#yesman

 

20Th Century Fox said ‘YES TO 2009’, dankzij Seven en JCDecaux Innovate

Voor de lancering van de topfilm « YESMAN » heeft Seven (creatief bureau 20Th Century Fox) het 14 meter lange bushok op de Place Louise volledig omgebouwd tot een « YESMAN » brandzone met full wrapped vinyl, TV screen, een reuze Y-dispenser met 50.000 YESbuttons met een positieve YES-boodschap die iedereen kan meenemen en op zijn vest kan spellen. Daarbovenop ook een interactieve pushbutton met geluid die zegt « YES, yes, yes, yes… YES we can ». Een mooie boodschap om 2009 te beginnen dankzij 20Th Century Fox. 
Een opmerkelijke actie die werd geleid door Seven (het reclamebureau van 20Th Century Fox), Posterscope en JCDecaux Innovate. 
Deze nieuwe campagne van 20Th Century Fox was te ontdekken van 30 december tot en met 5 januari op het 2m² Boosternetwerk van JCDecaux.

 

 

Twee minuten om de stress te bestrijden met Uncle Ben’s en JCDecaux Innovate !

Onze levensstijl laat ons minder tijd toe om te koken. 
Masterfoods heeft de oplossing gevonden met haar recept van Uncle Ben’s Riz Express, klaar om te eten in slechts 2 minuten! 
Masterfoods, VVL/BBDO, Space en PTOC (affichagespecialist) hebben aan JCDeacux Innovate de samenstelling van de menukaart toevertrouwd. 
Op het menu: een Abribus volledig omgetoverd in een Uncle Bens Microgolf, Mupi’s omgevormd tot reuze Uncle Bens rijstzakjes en het creatieve gebruik van de Scrolling Storyboards waarin 3 Uncle Bens visuals je vertellen dat je slechts enkele seconden nodig hebt om een lekkere rijstkom klaar te zetten. 
De affichagecampagne liep op het JCDecaux 2m² Boosternetwerk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plaats een reactie